Business Central

Microsoft Dynamics 365 Business Central ERP rendszerrel kapcsolatos tudnivalók.

Microsoft Dynamics 365 Business Central okosan

Microsoft Dynamics 365 Business Central okosan

A Microsoft kis és közepes vállalkozások számára ajánlott ERP megoldása a Dynamics 365 Business Central, amely sokak szerint csak az új köntösbe bújtatott verziója az előzőleg Navision vagy Dynamics NAV néven ismert ERP rendszereknek.

"Same same but different"

ahogy a művelt francia mondaná

Semmiképp nem szeretnék túlozni, de a Business Central technológiai oldalról és funkcionalitásban is mindenképp jóval erősebb versenyző az előző verziókhoz képest.

Ezt az ERP tanácsadó blogot azért indítottam el, mert az időm jelentős részét a Business Central-lal és az azzal kapcsolatos egyéb rendszerekkel töltöm. Töméntelen információ és tudásanyag érhető el a témával kapcsolatban és ezek egy része illetve a saját tapasztalataim mindenképp megérdemlik, hogy megosztásra kerüljenek.

2265 áfabevallás Business Central magyar lokalizációhoz

2265 áfabevallás Business Central magyar lokalizációhoz

Közeleg 2022 első áfabevallása.

Jó hír, hogy a 2265 számú bevallás nyomtatványképében az előző évhez képest nem történt változás, de a 2265A nyomtatvány EAzon kódjaiban volt 158 db módosulás.

Ehhez elkészítettem az áfabevalláshoz használt Microsoft Dynamics 365 Business Central beállítások 2022-ra frissített változatát a magyar lokalizációhoz.

A csomag a következő Business Central verziókat támogatja:

  • Business Central 14
  • Business Central 15
  • Business Central 16
  • Business Central 17
  • Business Central 18
  • Business Central 19

A RapidStart csomagot a csatolmányból le lehet tölteni.

Ismétlődő számlák készítése

Ismétlődő számlák készítése Business Central-ban

Gyakran felmerülő kérdés, hogy a Microsoft Dynamics 365 Business Central képes-e ismétlődő számlák készítésére?

A rövid válasz: igen.

Az ismétlődő számlák népszerűek a vállalkozások körében, hiszen így képesek az ügyfeleik részére, a szerződésben rögzített árukra és szolgáltatásokra vonatkozóan automatikusan számlákat kiállítani. Ezeknek a számláknak közös tulajdonságuk, hogy meghatározott időközönként, pl. havonta kerülnek kiállításra.

Annak érdekében, hogy egy vállalkozás ismétlődő számlázást alkalmazhasson, először engedélyt kell kapnia az ügyfeleitől. A díjak egyeztetett felmondási napig vagy visszavonásáig érvényesek.

Nézzük, hogyan is fest mindez a Business Central nyújtotta lehetőségeket használva.

Az ismétlődő számlák alapja az Ismétlődő eladási sorok funkció, amely segítségével tetszőleges sablont kialakíthatunk az alkalmazandó számlatételekre vonatkozóan.

Egyszerű költségfelosztás

Egyszerű költségfelosztás

Új lehetőségekkel bővült az ismétlődő könyvelésekhez használható megoldás a Business Central-ban.

A gyakran ismétlődő könyvelési tételek egyszerű feldolgozására használható az Ismétlődő főkönyvi napló funkció, melynek segítségével előre meghatározott könyvelési sablonokat lehet kialakítani és ütemezhető, hogy mikor történhet meg a könyvelés.

Az újdonság az ismétlődési módoknál található, ami két új opcióval bővült:

  • ED - Egyenleg / Dimenzió
  • FED -Fordító Egyenleg / Dimenzió

 

Új ismétlődési módok az Ismétlődő főkönyvi naplóban

 

Word sablonok használata Business Central jelentésekhez

Word sablonok használata Business Central jelentésekhez

A Microsoft 356 Word és Microsoft Business Central integrációs lehetőségek közül az előző cikkben már írtam a körlevél készítési funkcióról. A témakört folytatva most szeretném bemutatni, hogyan szerkeszthetjük a Business Central beépített jelentéseit a Microsoft Word segítségével.

A Business Central jelentés objektumait több célra is lehet használni, vannak amelyek szimpla feldolgozást hajtanak végre és nincs semmiféle nyomtatással kapcsolatos funkciójuk és vannak olyanok, amelyeket kifejezetten nyomtatási kimenetként lehet használni. Ilyenek a különböző kimutatások és a bizonylatok.

A Word elrendezések használata olyan esetekben lehet hasznos, amikor a jelentésekben definiált adatkészletet nem kell módosítani, de az elrendezés illetve a szövegezés változtatást igényel.

Word körlevelek készítése Business Central-ból

Word körlevelek készítése Business Central-ból

Ismét egy új funkció ismertetésével jelentkezem, amely a Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 tavaszi kiadásában (BC 18) vált elérhetővé.

Mostantól lehetőség van Word körlevelek készítésére is a Microsoft ERP rendszerében.

A Word körlevél funkciók a következő Business Central alkalmazási területeken érhetőek el:

  • Vevő listák
  • Szállító listák
  • Ügyfél listák

A körlevélkészítés lényege, hogy a partnerekhez tetszőleges számú Word sablont hozzá lehet kapcsolni és ezek alapján automatikusan generálhatóak olyan dokumentumok, amelyek bizonyos partner mezőket a körlevélbe illesztenek.

Hogyan néz ki mindez a gyakorlatban?

Először létre kell hozni legalább egy Word sablont, amelyhez a funkciót a fent felsorolt listákon érünk el.

Telemetria lehetőségek Microsoft Business Central-ban

Telemetria Business Central-ban

Egy ideje már a telemetria lehetőségétől hangosak a Business Central technikai fórumok. Úgy gondoltam, hogy ezen a blogon is érdemes megemlíteni ezt a valóban hasznos funkciót. A Microsoft Dynamics 365 Business Central képes a tenantokkal és bővítményekkel kapcsolatos különféle tevékenységekről, műveletekről telemetrikus adatokat szolgáltatni. Akár a Business Central Online, akár a helyileg telepített (on-prem) változatát használjuk, beállíthatjuk, hogy telemetria adatokat küldhessünk az Application Insights számára. Az Application Insights egy olyan szolgáltatás, amelyet az Azure portálon keresztül érhetünk el és felhasználási módtól függően lehet ingyenes vagy fizetős változata, de alapvetően telemetriai adatokat gyűjt, amely segít a problémák diagnosztizálásában és a teljesítményt befolyásoló műveletek elemzésében.

Cikk-követés csomagszámokkal

Csomagszámos cikk-követés

A Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 wave 1 (BC 18) kiadásában megjelent új funkciók közül ebben a cikkben a csomagszámos cikk-követést szeretném bemutatni.

Az eddig ismert sorozatszám és az adagszám követés kiegészült a csomagszámok követhetőségével.

A csomagszám hasonlóan működik az adagszámhoz és kezelhetjük vele pl. a konténereket, raklapokat vagy akár a rendszámokat.

A csomagszámos követés használatához engedélyezni kell a megoldást a Funkciókezelés lapon:

Business Central - csomagszám követés engedélyezése

 

A csomagszámok követésére létre kell hozni egy Cikk-követési kódot, ahol aktíválni kell a Csomag specifikus követést:

Alapértelmezett dimenzióértékek engedélyezése

Alapértelmezett dimenzióértékek szabályozása

Ebben a cikkben megint a Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 wave 1 (BC 18) kiadásában megjelent új funkciók közül szeretnék bemutatni egyet. Az előző írásban már szó esett a könyvelés utáni dimenziómódosítási lehetőségről de a dimenziókezelési témával kapcsolatosan megjelent még egy funkció, amely a különféle törzsadatokhoz rendelhető alapértelmezett dimenzióértékekre vonatkozó szabályokra ad megoldást.

Mi változott az alapértelmezett dimenziók kezelésében?

Az alapértelmezett dimenziók meghatározásánál lehetőségünk van leszűkíteni a választható dimenzióértékek körét, így csökkenthető a téves kiválasztásból eredő riportolási hibák előfordulási esélye.

Nézzük meg egy gyakorlati példán keresztül, hogy mit jelent a fent említett lehetőség:

Utólagos dimenzióhelyesbítések

Utólagos dimenzióhelyesbítés

A Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 wave 1 (BC 18) kiadásában számos újdonság lett elérhető. A főkönyvi tételekhez kapcsolt dimenziók utólagos helyesbítésének lehetősége az egyik újdonság, amit már régóta vártunk. A dimenziók utólagos helyesbítésének igénye minden olyan esetben fel szokott merülni, amikor a döntéstámogatás forrásai a dimenziókra alapozott kimutatások.

Amikor helytelenül voltak megadva a dimenziók a főkönyvi naplókban, a különféle bizonylatokon vagy az adatimportok során, akkor a rossz dimenzionális besorolás eltorzítja az elemzéseket. Ilyenkor nyújthat hasznos támogatást a dimenziók utólagos helyesbítése, oly módon, hogy az eredeti könyvelt tételen csak a dimenziót változtatjuk meg és nem kell korrekciós könyvelési tételeket létrehozni, amely tovább duzzasztaná a főkönyvi állományt.