tippek és trükkök

Microsoft Dynamics 365 Business Central tippek és trükkök.

Microsoft Dynamics 365 Business Central okosan

Microsoft Dynamics 365 Business Central okosan

A Microsoft kis és közepes vállalkozások számára ajánlott ERP megoldása a Dynamics 365 Business Central, amely sokak szerint csak az új köntösbe bújtatott verziója az előzőleg Navision vagy Dynamics NAV néven ismert ERP rendszereknek.

"Same same but different"

ahogy a művelt francia mondaná

Semmiképp nem szeretnék túlozni, de a Business Central technológiai oldalról és funkcionalitásban is mindenképp jóval erősebb versenyző az előző verziókhoz képest.

Ezt az ERP tanácsadó blogot azért indítottam el, mert a munkámból adódóan a napjaim jelentős részét a Business Central-lal és az azzal kapcsolatos egyéb rendszerekkel töltöm. Töméntelen információ és tudásanyag érhető el a témával kapcsolatban és ezek egy része illetve a saját tapasztalataim mindenképp megérdemlik, hogy megosztásra kerüljenek.

Ismétlődő számlák készítése

Ismétlődő számlák készítése Business Central-ban

Gyakran felmerülő kérdés, hogy a Microsoft Dynamics 365 Business Central képes-e ismétlődő számlák készítésére?

A rövid válasz: igen.

Az ismétlődő számlák népszerűek a vállalkozások körében, hiszen így képesek az ügyfeleik részére, a szerződésben rögzített árukra és szolgáltatásokra vonatkozóan automatikusan számlákat kiállítani. Ezeknek a számláknak közös tulajdonságuk, hogy meghatározott időközönként, pl. havonta kerülnek kiállításra.

Annak érdekében, hogy egy vállalkozás ismétlődő számlázást alkalmazhasson, először engedélyt kell kapnia az ügyfeleitől. A díjak egyeztetett felmondási napig vagy visszavonásáig érvényesek.

Nézzük, hogyan is fest mindez a Business Central nyújtotta lehetőségeket használva.

Az ismétlődő számlák alapja az Ismétlődő eladási sorok funkció, amely segítségével tetszőleges sablont kialakíthatunk az alkalmazandó számlatételekre vonatkozóan.

Word sablonok használata Business Central jelentésekhez

Word sablonok használata Business Central jelentésekhez

A Microsoft 356 Word és Microsoft Business Central integrációs lehetőségek közül az előző cikkben már írtam a körlevél készítési funkcióról. A témakört folytatva most szeretném bemutatni, hogyan szerkeszthetjük a Business Central beépített jelentéseit a Microsoft Word segítségével.

A Business Central jelentés objektumait több célra is lehet használni, vannak amelyek szimpla feldolgozást hajtanak végre és nincs semmiféle nyomtatással kapcsolatos funkciójuk és vannak olyanok, amelyeket kifejezetten nyomtatási kimenetként lehet használni. Ilyenek a különböző kimutatások és a bizonylatok.

A Word elrendezések használata olyan esetekben lehet hasznos, amikor a jelentésekben definiált adatkészletet nem kell módosítani, de az elrendezés illetve a szövegezés változtatást igényel.

Utólagos dimenzióhelyesbítések

Utólagos dimenzióhelyesbítés

A Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 wave 1 (BC 18) kiadásában számos újdonság lett elérhető. A főkönyvi tételekhez kapcsolt dimenziók utólagos helyesbítésének lehetősége az egyik újdonság, amit már régóta vártunk. A dimenziók utólagos helyesbítésének igénye minden olyan esetben fel szokott merülni, amikor a döntéstámogatás forrásai a dimenziókra alapozott kimutatások.

Amikor helytelenül voltak megadva a dimenziók a főkönyvi naplókban, a különféle bizonylatokon vagy az adatimportok során, akkor a rossz dimenzionális besorolás eltorzítja az elemzéseket. Ilyenkor nyújthat hasznos támogatást a dimenziók utólagos helyesbítése, oly módon, hogy az eredeti könyvelt tételen csak a dimenziót változtatjuk meg és nem kell korrekciós könyvelési tételeket létrehozni, amely tovább duzzasztaná a főkönyvi állományt.

Power Automate használata Business Centralban

Power Automate használata Business Centralban

A Power Automate (Flow) funkcionalitás már a Dynamics NAV 2018-as verziója óta elérhető, de talán a Microsoft Dynamics 365 Business Central online változatával lett igazán létjogosultsága.

Röviden összefoglalva, hogy mire jó a Microsoft Power Automate szolgáltatás:

  • Jóváhagyási folyamatok kialakítása
  • Rendszerek közötti automatizálható folyamatok leképzése
  • Üzleti folyamatok automatizálása
  • kb. 300 különféle adatforráshoz létező API kapcsolat

A Dynamics 365 Business Centralban számos helyen elérhetőek  Power Automate workflow funkciók, amelyeket a jóváhagyási folyamatok kialakítására használhatunk.

Adatok törlése - Record Deletion Tool

Business Central - Adattörlő eszköz

Egy újabb ingyenes Microsoft Dynamics 365 Business Central bővítményt szeretnék megosztani, amely főleg a bevezetések adatmigrációs fázisában nyújthat segítséget azokban az esetekben, amikor a hibás adatbetöltéseket gyorsan és drasztikusan korrigálni kell. Az adatok tömeges törlése -különösen a Business Central Online változatában- nehézségekbe ütközhet, hiszen ebben az esetben nem rendelkezünk direkt eléréssel az adatbázis szerverhez.

Business Central - SmartList lekérdezések

Business Central - SmartList lekérdezések

Az ERP rendszert kereső cégek részéről gyakran felmerülő igény, hogy a Microsoft Dynamics 365 Business Central rendelkezik-e beépített jelentéskészítővel, amellyel a felhasználók (fejlesztői tudás nélkül) saját maguk tudnak, több adatterületet is magában foglaló lekérdezéseket létrehozni. Nos erre az igényre ad megoldást a SmartList funkció, amelynek a kezdeményeit már a 2019 tavaszi kiadásban megtalálhattuk a Business Central-ban és azóta is minden új kiadásban izgatottan várom, hogy a teljes funkcionalitás elérhető legyen...

Mire lesz jó a SmartList tervező (SmartList Designer)?

A tervező segítségével a felhasználók több, egymással összefüggő táblából válogathatnak ki számukra releváns mezőket, úgy hogy meghatározhatják az adatbázis relációkat és a szűrési feltételeket. A lekérdezéseket el lehet menteni és meg lehet jeleníteni azokon a lapokon, ahol szükségünk van rá.

Kivételek kezelése az árlistákban

Kivételek kezelése az árlistákban

Egy újabb apró újdonságot szeretnék bemutatni, amely a Microsoft Dynamics 365 Business Central 17.3-as (2021 wave 1) verziójában jelent meg. Az árazás és árlisták kezelésére vonatkozóan számos újdonság lett elérhető, amivel lehetőség adódik a Business Central alapvető árazási logikájának (Legkedvezőbb ár) ügyféligény szerinti eltérítésére.

Ebben a cikkben az árlistákon megjelenő, a kivételek kezelését biztosító új funkciót fogjuk megismerni.

Ahhoz, hogy az árazásra vonatkozó újdonságokat használatba tudjuk venni a Szolgáltatáskezelés lapon be kell kapcsolni.

Business Central új árazási logika aktiválása

 

Alapdimenziók direkt elérése a főkönyvi tételeken

Alapdimenziók direkt elérése a főkönyvi tételeken

A Microsoft Dynamics 365 Business Central 17.3 verziójában elérhetővé vált egy régen várt, apró funkcionalitás, amely kontrolling szempontból egyszerűbbé teszi a főkönyvi tételek elemzését. Ezentúl a főkönyvi tételeken direkt módon elérhetővé vált mind a nyolc lehetséges alapdimenzió, amelyet Excelbe is tudunk exportálni. (A Business Central 17.3-nál régebbi verzióiban a főkönyvi tételeken csak a két általános dimenziónál volt biztosított a direkt elérés)

A funkció használatához a Főkönyvi könyvelés beállítása lapon állítsuk be az alapdimenziókat.

Business Central alapdimenziók beállítása

 

A beállítás hatására a Főkönyvi tételek lap automatikusan kiegészül az alapdimenziókat megjelenítő oszlopkészlettel.

Business Central webkliens hozzáadása a Windows Start menühöz

Business Central webkliens hozzáadása a Windows Start menühöz

Ebben a cikkben szeretnék egy hatékonyságnövelő ötletet megismertetni, amelyet a megújult Microsoft Edge böngésző alkalmazásával használhatunk ki.

A Microsoft Edge böngészőben nyissuk meg a Business Central webklienst majd a böngésző menüjében keressük meg az Alkalmazások menüpont alatt a Business Central telepítése lehetőséget.

Business Central telepítése Microsoft Edge böngészőből

 

A telepítés után a Business Central elérhető lesz a Start menüben illetve kihelyezhető a tálcára is.