RapidStart - adatmigráció, adatbetöltés vagy adatok kinyerése

Dynamics 365 Business Central - RapidStart

Dynamics 365 Business Central - RapidStart

A Business Centralban az adat import, adat export támogatására az egyik lehetséges eszköz a Rapid Start szolgáltatás. A RapidStart eszköz segítségével konfigurációs csomagokat, adatbetöltő sablonokat lehet kialakítani, amelyek által közvetlen Excel kapcsolaton keresztül tudunk adatcsere jellegű feladatokat végezni. A RapidStart szolgáltatás előnye, hogy nem csupán egy "buta" adatbetöltő alkalmazás szerepét tudja betölteni, hanem rendelkezik azokkal az ellenőrzési funkciókkal is, amelyek az adatkapcsolatok révén az integrációt biztosítják a Business Central egyéb adatterületeivel.

Nézzünk meg egy tipikus adatmigrációs példát: nyitóállományok létrehozása, más rendszerben vagy akár régebbi Navision-ban kezelt adatok átvétele.

Egy átlagos üzletvitelű kereskedő cég a következő adatállományokat szeretné átemelni az új Business Central-jába:

  1. Vevők, Vevő címek, Vevő bankszámlák
  2. Szállítók, Szállító címek, Szállító bankszámlák
  3. Főkönyvi számlák
  4. Cikkek, Cikk mértékegységek, Kötegszámok vagy gyáriszámok
  5. Árlisták
  6. Bankszámlák, Pénztárak
  7. Tárgyieszközök
  8. Vevő nyitott tételek
  9. Szállító nyitott tételek
  10. Készlet nyitó tételek
  11. Bank, pénztár nyitó tételek
  12. Tárgyieszköz nyitó tétele
  13. Főkönyvi nyitó tételek

Ez a látszólag nem túl bonyolult feladat a projektek nagy részében elég nagy kihívást szokott jelenteni azoknak a felhasználóknak, akik nincsenek tisztában a Business Central üzleti logikájával és azt a feladatot kapják, hogy töltsenek fel X db Excel sablont.

Fontos, hogy a betöltősablonok jól legyenek kialakítva, csak annyi adatmező legyen bennük, mint ami a feladat érdekében elengedhetetlen és az adatmezők feldolgozási sorrendje is kövesse a Business Central logikáját.

Példaként vegyük a vevő törzsadatokat:

Business Central - vevő törzs importja

 

Jelenleg 100 elérhető adatmező van a magyar lokalizációval kibővített Vevő táblában. Ha mind a 100 mezőt bevonnánk az importba, akkor felesleges munkával látnánk el azt a felhasználót, aki az adatmigrációs feladatot megnyerte.

Menjünk tovább és nézzük meg, hogy a 100 mező közül vajon hány tartalmazhat olyan adatot, amely más táblákkal kapcsolatos (ha pedig kapcsolatos és töltögetjük, akkor azokra az integrációkra is figyelni kell).

A kapcsolódó táblák száma: 45 db

Próbáljuk meg minimalizálni a bevont mezők számát, úgy, hogy a Mezőt beleértve opciót az összes mezőnél kikapcsoljuk, majd egyesével végigmegyünk a listán és csak a szükséges mezők esetén aktiváljuk.

Business Central - vevő import szükséges adatok

 

A bevont mezők számát lecsökkentettük 18 db-ra, így jóval egyszerűbb feladat lesz kitölteni a betöltősablont.

Természetesen a kapcsolódó táblákra vonatkozó szabályokat még így is kezelnünk kell, ha azt szeretnénk, hogy a betöltés után ne legyen inkonzisztens a Business Central adatbázisunk.

A fenti példa épp csak érinti a RapidStart funkcióban rejlő lehetőségeket, a továbbiakban még biztos lesz róla bejegyzés. 

Addig is, ha segítség kell keress bátran!

 

Terület