Dynamics 365 Business Central - RapidStart
A Business Centralban az adat import, adat export támogatására az egyik lehetséges eszköz a Rapid Start szolgáltatás. A RapidStart eszköz segítségével konfigurációs csomagokat, adatbetöltő sablonokat lehet kialakítani, amelyek által közvetlen Excel kapcsolaton keresztül tudunk adatcsere jellegű feladatokat végezni. A RapidStart szolgáltatás előnye, hogy nem csupán egy "buta" adatbetöltő alkalmazás szerepét tudja betölteni, hanem rendelkezik azokkal az ellenőrzési funkciókkal is, amelyek az adatkapcsolatok révén az integrációt biztosítják a Business Central egyéb adatterületeivel.
Nézzünk meg egy tipikus adatmigrációs példát: nyitóállományok létrehozása, más rendszerben vagy akár régebbi Navision-ban kezelt adatok átvétele.
Egy átlagos üzletvitelű kereskedő cég a következő adatállományokat szeretné átemelni az új Business Central-jába:
- Vevők, Vevő címek, Vevő bankszámlák
- Szállítók, Szállító címek, Szállító bankszámlák
- Főkönyvi számlák
- Cikkek, Cikk mértékegységek, Kötegszámok vagy gyáriszámok
- Árlisták
- Bankszámlák, Pénztárak
- Tárgyieszközök
- Vevő nyitott tételek
- Szállító nyitott tételek
- Készlet nyitó tételek
- Bank, pénztár nyitó tételek
- Tárgyieszköz nyitó tétele
- Főkönyvi nyitó tételek
Ez a látszólag nem túl bonyolult feladat a projektek nagy részében elég nagy kihívást szokott jelenteni azoknak a felhasználóknak, akik nincsenek tisztában a Business Central üzleti logikájával és azt a feladatot kapják, hogy töltsenek fel X db Excel sablont.
Fontos, hogy a betöltősablonok jól legyenek kialakítva, csak annyi adatmező legyen bennük, mint ami a feladat érdekében elengedhetetlen és az adatmezők feldolgozási sorrendje is kövesse a Business Central logikáját.
Példaként vegyük a vevő törzsadatokat:

Jelenleg 100 elérhető adatmező van a magyar lokalizációval kibővített Vevő táblában. Ha mind a 100 mezőt bevonnánk az importba, akkor felesleges munkával látnánk el azt a felhasználót, aki az adatmigrációs feladatot megnyerte.
Menjünk tovább és nézzük meg, hogy a 100 mező közül vajon hány tartalmazhat olyan adatot, amely más táblákkal kapcsolatos (ha pedig kapcsolatos és töltögetjük, akkor azokra az integrációkra is figyelni kell).
A kapcsolódó táblák száma: 45 db
Próbáljuk meg minimalizálni a bevont mezők számát, úgy, hogy a Mezőt beleértve opciót az összes mezőnél kikapcsoljuk, majd egyesével végigmegyünk a listán és csak a szükséges mezők esetén aktiváljuk.

A bevont mezők számát lecsökkentettük 18 db-ra, így jóval egyszerűbb feladat lesz kitölteni a betöltősablont.
Természetesen a kapcsolódó táblákra vonatkozó szabályokat még így is kezelnünk kell, ha azt szeretnénk, hogy a betöltés után ne legyen inkonzisztens a Business Central adatbázisunk.
A fenti példa épp csak érinti a RapidStart funkcióban rejlő lehetőségeket, a továbbiakban még biztos lesz róla bejegyzés.
Addig is, ha segítség kell keress bátran!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges