Pénzügy

Pénzügyi területtel kapcsolatos Business Central funkciók

2265 áfabevallás Business Central magyar lokalizációhoz

2265 áfabevallás Business Central magyar lokalizációhoz

Közeleg 2022 első áfabevallása.

Jó hír, hogy a 2265 számú bevallás nyomtatványképében az előző évhez képest nem történt változás, de a 2265A nyomtatvány EAzon kódjaiban volt 158 db módosulás.

Ehhez elkészítettem az áfabevalláshoz használt Microsoft Dynamics 365 Business Central beállítások 2022-ra frissített változatát a magyar lokalizációhoz.

A csomag a következő Business Central verziókat támogatja:

  • Business Central 14
  • Business Central 15
  • Business Central 16
  • Business Central 17
  • Business Central 18
  • Business Central 19

A RapidStart csomagot a csatolmányból le lehet tölteni.

Egyszerű költségfelosztás

Egyszerű költségfelosztás

Új lehetőségekkel bővült az ismétlődő könyvelésekhez használható megoldás a Business Central-ban.

A gyakran ismétlődő könyvelési tételek egyszerű feldolgozására használható az Ismétlődő főkönyvi napló funkció, melynek segítségével előre meghatározott könyvelési sablonokat lehet kialakítani és ütemezhető, hogy mikor történhet meg a könyvelés.

Az újdonság az ismétlődési módoknál található, ami két új opcióval bővült:

  • ED - Egyenleg / Dimenzió
  • FED -Fordító Egyenleg / Dimenzió

 

Új ismétlődési módok az Ismétlődő főkönyvi naplóban

 

Alapértelmezett dimenzióértékek engedélyezése

Alapértelmezett dimenzióértékek szabályozása

Ebben a cikkben megint a Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 wave 1 (BC 18) kiadásában megjelent új funkciók közül szeretnék bemutatni egyet. Az előző írásban már szó esett a könyvelés utáni dimenziómódosítási lehetőségről de a dimenziókezelési témával kapcsolatosan megjelent még egy funkció, amely a különféle törzsadatokhoz rendelhető alapértelmezett dimenzióértékekre vonatkozó szabályokra ad megoldást.

Mi változott az alapértelmezett dimenziók kezelésében?

Az alapértelmezett dimenziók meghatározásánál lehetőségünk van leszűkíteni a választható dimenzióértékek körét, így csökkenthető a téves kiválasztásból eredő riportolási hibák előfordulási esélye.

Nézzük meg egy gyakorlati példán keresztül, hogy mit jelent a fent említett lehetőség:

Utólagos dimenzióhelyesbítések

Utólagos dimenzióhelyesbítés

A Microsoft Dynamics 365 Business Central 2021 wave 1 (BC 18) kiadásában számos újdonság lett elérhető. A főkönyvi tételekhez kapcsolt dimenziók utólagos helyesbítésének lehetősége az egyik újdonság, amit már régóta vártunk. A dimenziók utólagos helyesbítésének igénye minden olyan esetben fel szokott merülni, amikor a döntéstámogatás forrásai a dimenziókra alapozott kimutatások.

Amikor helytelenül voltak megadva a dimenziók a főkönyvi naplókban, a különféle bizonylatokon vagy az adatimportok során, akkor a rossz dimenzionális besorolás eltorzítja az elemzéseket. Ilyenkor nyújthat hasznos támogatást a dimenziók utólagos helyesbítése, oly módon, hogy az eredeti könyvelt tételen csak a dimenziót változtatjuk meg és nem kell korrekciós könyvelési tételeket létrehozni, amely tovább duzzasztaná a főkönyvi állományt.

2165 áfabevallás Business Central magyar lokalizációhoz

2165 áfabevallás Business Central magyar lokalizációhoz

A NAV 2021 évre is jelzett változást a xx65 áfabevallás kapcsán. Elkészült a 2165 nyomtatványkitöltő és már le is tölthető a NAV oldaláról.

A 2021. évre vonatkozó 2165-ös bevallás képi formájának érdemi változásai a következők:

– A 2165A Főlap (C) blokkból, valamint a 2165M Főlap Azonosítás (B) blokk A) részéből törölte a NAV "Az Áfa tv. 10. sz. melléklet szerinti választás jelölése" mezőket.

– A 2165A-01-03 lapról törölte a NAV a 80. sort.

Online számla 3.0 hatásai a számlázási adminisztrációra

Online számla 3.0 hatásai a számlázásra

2021. január 4-étől kötelező adatot küldeni a NAV-hoz minden olyan számláról, módosító, érvénytelenítő számláról, amire az áfatörvény számlázási szabályai vonatkoznak. [2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról, 10. melléklet.] 2021-től kezdve tehát még a magánszemélyek részére kiállított számlákat is látja az adóhivatal.

A NAV Online számla 3.0-nak számos hatása van a Microsoft Dynamics 365 Business Central számlázással és adatszolgáltatással kapcsolatos funkcióira, amelyből hármat szeretnék megemlíteni:

Alapdimenziók direkt elérése a főkönyvi tételeken

Alapdimenziók direkt elérése a főkönyvi tételeken

A Microsoft Dynamics 365 Business Central 17.3 verziójában elérhetővé vált egy régen várt, apró funkcionalitás, amely kontrolling szempontból egyszerűbbé teszi a főkönyvi tételek elemzését. Ezentúl a főkönyvi tételeken direkt módon elérhetővé vált mind a nyolc lehetséges alapdimenzió, amelyet Excelbe is tudunk exportálni. (A Business Central 17.3-nál régebbi verzióiban a főkönyvi tételeken csak a két általános dimenziónál volt biztosított a direkt elérés)

A funkció használatához a Főkönyvi könyvelés beállítása lapon állítsuk be az alapdimenziókat.

Business Central alapdimenziók beállítása

 

A beállítás hatására a Főkönyvi tételek lap automatikusan kiegészül az alapdimenziókat megjelenítő oszlopkészlettel.

Forrásnevek a főkönyvi tételekben

Főkönyvi forrásnevek

Ebben a cikkben egy ingyenes Microsoft Dynamics 365 Business Central bővítményt szeretnék bemutatni, amelynek a fordítása és így a magyarországi elérhetősége a közreműködésemmel készült el.

Mire ad megoldást a Főkönyvi tételek forrásnevekkel (G/L Source Names) bővítmény?

Könyvelők részéről gyakori igény, hogy az analitikával rendelkező főkönyvi kartonok illetve tételek egyeztetése során látszódjon a tétel forrásának a megnevezése (az alap Business Central nem jeleníti meg a főkönyvi tétel forrásának nevét, hanem csak az analitikus kód elérhető). A Főkönyvi forrásnevek bővítmény erre ad megoldást. A Vevő, Szállító, Bankszámla, Befektetett eszköz és Alkalmazott analitikákhoz kapcsolódó főkönyvi tételek esetén a főkönyvi tételen láthatóvá válik a forrás neve is. A forrás nevére kattintva pedig elnavigálhatunk a kapcsolódó kartonra.

Könyvelt főkönyvi naplók és naplók ellenőrzése

Könyvelt főkönyvi naplók és naplók ellenőrzése

Ebben a cikkben szeretnék bemutatni két új funkciót, amely a Microsoft Dynamics 365 Business Central 2020 októberi kiadásában vált elérhetővé (Business Central 2020 wave 2, BC 17.1) és a könyvelők adatrögzítéssel kapcsolatos munkáját tudja hatékonyabban támogatni.

Könyvelt főkönyvi naplók

Lehetőséget biztosít, hogy naplólaponként beállíthassuk, hogy a könyvelés során a rendszer automatikusan archiválja a naplólap tartalmát és a naplósorok elérhetőek lesznek a Könyvelt főkönyvi naplók oldalon. A Könyvelt főkönyvi naplósorokból pedig lehetőségünk van visszamásolni egy korábbi könyvelés forrását egy nyitott naplólapra, úgy, hogy akár a könyvelés dátumát vagy az összegek előjelét is kötegelten módosíthatjuk (visszaforgatások).

Nézzük, hogy mit kell beállítanunk, hogy az új funkciót használatba tudjuk venni.

Bankkivonatok fogadása Business Central-ban

 Bankkivonatok fogadása Business Central-ban

Ebben az írásban szeretném megosztani, hogy a Business Central milyen beépített eszközt biztosít a banki adatkapcsolatok kialakítására.

A banki szoftverekkel való összeköttetés alapvetően két nagy csoportba sorolható:

  1. Bankkivonatok fogadása (import)
  2. Átutalási megbízások átadása (export)

A bankokkal kapcsolatos interfészek kialakítására a Business Central adatcsere keretrendszerét lehet használni, amelynek segítségével egyedi, bankspecifikus adatszerkezeti modelleket lehet definiálni.

A Business Central keresőbe (Alt+Q) írjuk be, hogy Adatcsere definiciók, majd nyissuk meg az ajánlott oldalt.

 

Business Central adatcsere definiciók